FAGLIGT




Fag

Et skema med mange muligheder

Inden du bliver elev på Stevns, så skal du forholde dig til vores mange fagmuligheder.
Dit skema kommer til at bestå af obligatoriske fag, linjefag, valgfag og måske også tilbudsfag og fokusfag.
Mulighederne er mange, og du kan læse mere om fagindhold og struktur i akkordeonet herunder.

  • Linjefag
    • Dans

      Danselinjen på Gymnastikefterskolen Stevns
      På Danselinjen vil du kunne fordybe og dygtiggøre dig i mange af dansens genre og arbejde med udtryk og performance.
      På det første semester af skoleåret vil du på Danselinjen blive præsenteret for en masse forskellige stilarter såsom hiphop, house og moderne dans samt arbejde på at dygtiggøre dig i både koreografi og freestyle. På andet semester vil vi på danselinjen arbejde målrettet mod en danseforestilling som skal showcases både på- og udenfor skolen.
      På Danselinjen tager vi glædeligt imod nybegyndere, men det forudsætter at du er nysgerrig på dansen og har stor lyst til at udforske de forskellige genrer. 

      Hvis du vælger Danselinjen på Stevns vil du have stor mulighed for at udforske dansen og blive forberedt på at tage en danseuddannelse. Det vi fokuserer på og tilbyder på linjen er: 
      – Generel viden om stilarterne: Vi tror på, at man skal have viden om de respektive stilarters oprindelse og kultur for at blive en bedre danser.
      – Teknisk træning: Vi arbejder med dansegenrernes forskellige teknikker.
      – Koreografi: her vil vi fokusere på både udtryk og performance og du vil blive introduceret for redskaber til hurtigt at opfange koreografi.
      – Freestyle: som danser er det vigtigt at være komfortabel med at freestyle. Derfor vil vi på danselinjen udforske og undersøge hvad det vil sige at bevæge kroppen frit og i flow.
      – Danseforestilling: på andet semester af skoleåret vil du på danselinjen skulle være med i en danseforestilling koreograferet af forskellige aktuelle dansere fra København og omegn.
      – Gæstelærere: Vi vil på besøg af gæstelærere som skal undervise.
      – Personlig udvikling: Gennem individuelle samtaler og personlige rettelser og samarbejde.  

      Vi forventer at du møder motiveret op og er engageret og har lyst til at udfordre dig selv, lege med bevægelsen, dit udtryk og blive en dygtigere danser. Det kræver at du er: 
      – Klar på at byde ind med det bedste af dig, så vi kan have en hyggelig stemning med høj træningsmoral.  
      – Du skal kunne give og modtage hhv. Både kritik og ros. 
      – Du skal være klar på at der i foråret måske vil være “lektier” i form af selvtræning af danseforestillingen

      Underviserne på linjen er alle topkvalificerede og har mange års erfaring med dans både som udøvere og koreografer. 

      Grand Prix, fokusfag

      Grand Prix på Gymnastikefterskolen Stevns  

      Fokusfaget Grand Prix er din mulighed for at komme i konkurrence med rytmisk gymnastik. Grand Prix som gymnastikform er meget feminin, blød og æstetisk. Man konkurrerer som hold i serier, der kan være både med og uden håndredskab. Vi arbejder for at dygtiggøre dig som gymnast og nørder teknik, smidighed, afsæt, balancer, piruetter og spring. Derudover vil du på holdet arbejde med indlæring af koreografi, arbejde med udtryk og finesser og præcision.
      Du kan glæde dig til en kvalitetsfyldte træninger med masser af udfordringer. Vi forventer du er en teamplayer, som har lyst at knokle igennem og har et stort engagement og gå på mod. Så lover vi masser af holdånd, hygge, glitter, glimmer og flotte koreografier. Du og holdet vil få de bedste forudsætninger for at få en god oplevelse med at gå i konkurrence.
      Vi deltager som skole hvert år i efterskole DM i rytmisk gymnastik med et eller flere hold. Alt efter niveau deltager vores hold også ved andre konkurrencer som f.eks Easter Cup i greve.
      Hvis du vælger Grand Prix som fokusfag kan der komme udgifter til køb af dragter/kjoler, hvis holdet ønsker deres egen.
      *NB: Vælger du GP som fokusfag skal du være indstillet på at deltager i begge perioder (før og efter jul) da det kræver meget træning sammen som hold for at kunne gå i konkurrence i foråret

      TeamGym

      TeamGym-linjen på Gymnastikefterskolen Stevns.

      Til alle TeamGym-træninger sigter vi efter at skabe god stemning og gode oplevelser for den enkelte såvel som holdet. Vi sætter rammerne for, at fællesskab og holdånd er i centrum, og den enkelte elev kan øge nysgerrigheden og egen udvikling indenfor TeamGym.

      Linjefaget TeamGym er målrettet deltagelse i Efterskole DM, hvor vi gennem mange år har ligget i toppen af de danske efterskoler. Vores målsætning for Efterskole DM er at stille de stærkeste hold og gå efter de bedst mulige placeringer, hvilket kræver noget af dig!

      Hvis du vælger TeamGym på Stevns, vil du blive udfordret på det fysiske og mentale plan, hvor vi fokuserer på ’den hele gymnast’ og tilbyder:
      • Spring: teknikoptimering og de hele spring på bane og trampet, progression tilpasset den enkeltes niveau, stil vs. sværhed, m.m.
      • Rytme: udtryk, ensartethed, momenter, m.m.
      • Fysisk træning: smidighed, styrke og kondition
      • Personlig udvikling: begrænsninger og overbevisninger
      • Testkonkurrencer med andre efterskoler
      • Samarbejde med klubhold og landshold

      Vi forventer, at du er indstillet på at dygtiggøre dig inden for alle tre discipliner (rytme, bane og trampet), og du deltager med engagement og gå-på-mod, tør lave fejl og rykke grænser. For at ovenstående kan realiseres, har vi også nogle forventninger til dig, som vælger TeamGym-linjen:
      • Holdånd/opbakning til de andre på linjen, så vi opnår en god stemning og et godt træningsmiljø. Den enkelte er ikke bedre end hele holdet!
      • At du træner, udover de fastlagte timer, på de ting, du har svært ved. F.eks. fysisk, rytmisk og momenter
      • Du skal også være klar på, at der i perioder vil være ”lektier” i form af video-uploads

      Underviserne på linjen er erfarne TeamGym-instruktører, der alle er aktive trænere på førende danske klubhold, gymnaster på landshold og/eller er en del af GymDanmark som dommer eller landsholdstræner.

      Friluftsliv, fokusfag

      Friluftsliv på Gymnastikefterskolen Stevns.

      Friluftsliv er for dig, som elsker at bruge din krop i naturen og få fede, sjove og hyggelige oplevelser sammen med andre under åben himmel.
      Gymnastikefterskolen Stevns har fantastiske muligheder for et spændende og varieret friluftsliv. Vi tager udgangspunkt i vores naturlejrplads, der ligger i skolens skov, og vi skal arbejde med alt fra udfordrende gruppedynamik til hyggelig madlavning over bål. I området omkring efterskolen er der gode omgivelser til vandring, kano, kajak og mountainbike og andre former for naturoplevelser.
      Friluftslivet handler i høj grad om at komme på tur!
      Derfor skal vi i løbet af første semester på kajaktur, og vi skal lave vores eget projekt: Alene på Stevns. Derudover skal vi klatre i København og svæve gennem Camp Adventure. Der bliver udeovernatninger, bålmad og måske vinterbadning.
      På andet semester skal vi blandt andet på UNO-tur i den mørke vinter, lave bålmad, vinterbade og svede i hjemmelavede saunaer og køre Mountainbike. Vi slutter foråret af med et brag af en kanotur på Susåen.
      Ud over det bliver der tid til nogle spontane aktiviteter som fx vandring, fisketure, klatring, førstehjælp med fokus på udeliv, ridning, litteranatur, udelege, naturoplevelse, udstyrslære, kort og kompas, naturfoto, svedhytte og elevplanlagte aktiviteter.
      Hvis du vælger friluftsliv på Stevns, er der stor sandsynlighed for, at du kommer til at fryse, svede, knokle og bande, men til gengæld er der også garanti for, at du kommer til at have det sjovt, rykke dine grænser og udfordre dig selv.

      Fodbold

      Fodboldlinjen på Gymnastikefterskolen Stevns.

      På fodboldlinjen arbejder vi med en fodboldkultur, hvor personlig udvikling, sammenhold og fælles præstationer er nøgleordene. Vi bekymrer os ikke om dit niveau, når du kommer til Stevns, men vi gør alt for, at du er den bedst mulige fodboldspiller, når du tager videre i livet.

      Rammerne omkring fodboldlinjen ligner dem, du kender fra klublivet, men med et touch af efterskoleliv. Det ”touch” består af et trænerteam, som ser på dig som et ungt menneske i udvikling, en fodboldspiller med afsæt i dit aktuelle niveau og en del af en helhed, hvor vi har plads til kamp, konkurrence, nærvær, sjov og ballade. I trænerteamet har vi fokus på dig som atlet, menneske og medspiller!

      På fodboldlinjen kommer du til at arbejde med dine individuelle færdigheder og din forståelse af, at fodbold er et kollektivt spil. Du kommer til at udvikle dine taktiske, tekniske og atletiske evner på banen, og vi analyserer dine præstationer gennem videooptagelser og feedback fra trænere og medspillere.
      Vi deltager i DBU’s efterskoleturnering og spiller kampe mod lokale skoler og klubber, og derudover ser vi live-kampe på stadion.

      Hvis du vælger fodbold på Stevns, bliver du en del af:
      • Holdet: Fodbold er en holdsport; vi vinder sammen og vi taber sammen, og det gennemsyrer dagligdagen på fodboldlinjen.
      • Teknisk træning: Gennem målrettet teknisk træning øver vi os i de basale fodboldfærdigheder, som er forudsætningen for at rykke sig som fodboldspiller.
      • Taktisk træning: I den taktiske træning arbejder vi med forståelsen af, hvordan vi kan gøre hinanden bedre og samarbejde som en enhed.
      • Fysisk træning: I samarbejde med dig har vi fokus på kroppen, forberedelse, psyke og restitution. Vi arbejder med kroppen i et perspektiv, der rækker ud over fodboldtræningen, og vi tester din fysiske kapacitet med henblik på at gøre dig til en bedre atlet.

      Vi forventer af dig, at du:
      • vil være en god medspiller og knokle og kæmpe for at blive en bedre fodboldspiller.
      • vil løbe de nødvendige ekstra meter for dine holdkammerater.
      • er medskaber af et positivt miljø, hvor der er plads til både dig selv og ham ved siden af.

      Trænerne på fodboldlinjen er tidligere spillere på eliteniveau og har en bred trænererfaring fra både klubber og efterskoler. De er ligeledes aktive klubtrænere og brænder for fodbold.

      Vi glæder os til at se dig på banen!

      Rytmisk Gymnastik

      Rytmisk Gymnastik linjen på Gymnastikefterskolen Stevns.

      På rytmelinjen vil du kunne fordybe og dygtiggøre dig i rytmegymnastikkens mange forskellige facetter. På linjen vægter vi det sociale højt, da vi er mener, at personlig udvikling faciliteres bedst i et trygt og motiverende miljø. Du vil stifte bekendtskab med forskellige bevægelsesformer- og genrer og møde en bred vifte af musikalske stilarter.

      Rytmelinjen arbejder hvert forår målrettet frem mod at deltage med forskellige indslag, som er en del af skolens fælles opvisning.

      Deltagelse på linjen kræver ingen særlig gymnastisk baggrund, men forudsætter, at du er nysgerrig på rytmegymnastikken og har stor lyst til at udforske bevægelsen.

      Hvis du vælger rytmelinjen på Stevns, vil du have stor mulighed for at løfte dit gymnastiske niveau og blive udfordret inden for mange forskellige elementer. Det vi fokuserer på og tilbyder på linjen er:
      • Rytmisk grundtræning: Her arbejdes med elementer som tyngde, grounding, flow, kropsforståelse, fornemmelse for bevægelsen og m.m.
      • Teknisk træning: Inspireret af ballet til f.eks. drejninger, benløft osv.
      • Håndredskab: Du vil blive præsenteret for forskellige håndredskaber i forløb, hvor du lærer teknik, tricks og sammensatte sekvenser. (kan være tøndebånd, bold m.m.)
      • Trin og sekvenser: Vil være en del af både opvarmning og træning. Her trænes koordination, indlæringsevne, musikalitet og meget mere.
      • Udtryk, improvisation og leg: Arbejde med at turde udtrykke forskellige følelser med kroppen.
      • Fysisk træning: Styrke, kondition og smidighedstræning
      • Personlig udvikling: Gennem individuelle samtaler og personlige rettelser og samarbejde.

      Vi forventer, at du møder motiveret op, er engageret og har lyst til at udfordre dig selv, lege med bevægelsen, dit udtryk og blive en dygtigere gymnast. Det kræver, at du er:
      • Klar på at byde ind med det bedste af dig, så vi kan have en hyggelig stemning med høj træningsmoral.
      • Du skal kunne give og modtage hhv. kritik og ros.
      • Du skal være klar på, at der i foråret måske vil være “lektier” i form af selvtræning af bevægelsesmaterialet til serierne til opvisningen.

      Underviserne på linjen er alle topkvalificerede og har mange års erfaring med rytmisk gymnastik både som udøvere og instruktører på forskellige opvisningshold med højt niveau.

      Spring

      Springlinjen på Gymnastikefterskolen Stevns  

      På springlinjen har du mulighed for at fordybe dig i springgymnastikkens grundlæggende og videregående elementer i topmoderne springfaciliteter. Med udgangspunkt i den enkelte vil vi arbejde med at forbedre grundtræning og teknik således at du får optimale muligheder for at lære nye spring.   

      Vi tror på at springgymnastikken er opbygget af mange forskellige grundelementer. Når man behersker disse og sætter dem sammen, er vejen til det færdige spring kort.  

      På Stevns arbejder vi med tekniktræning, springmetodikker, powertumbling og funktionel grundtræning. Ydermere har vi med vores bungy rigs optimale muligheder for at fremelske luftsans i forbindelse med rotationer i luften.  

      Vi benytter de allernyeste træningsprincipper, ligesom brug af video mm. til fejlretning er en naturlig del af hverdagen. Vi tilstræber at udfordre dig, således at du på efterskoleopholdet kan mærke en klar forbedring af dit springniveau.  

      Deltagelse på springlinjen kræver ikke særlige gymnastiske forudsætninger udover engagement og motivation. Vil du noget ekstra med din springgymnastik, er denne linje lige noget for dig. 



      Hvis du vælger springlinjen på Stevns får du optimale muligheder for at forbedre dit springniveau i et positivt, humørfyldt og sikkert springmiljø. Du kan forvente at få:
      – God fysisk grundform, smidighed, fysik og kondition 
      – Et inspirerende træningsmiljø hvor vi vægter din læring 
      – Tekniktræning, der giver dig et godt fundament til at udføre de færdige spring 
      – Afvekslende springopstillinger, der sikrer at du bliver udfordret, der hvor du er 
      – Personlig målsætnings- og træningsplan. Herunder mentaltræning 
      – Studietur til relevant gymnastikmiljø 

      Vi forventer at du gerne vil lære og har mod på at træne. Vi kan ikke lære dig noget, hvis du ikke selv vil. Du vil gerne være aktivt deltagende og er klar til at vi har forventninger til dit engagement. Du er klar til at rykke dine egne grænser i et sikkert miljø 


      Underviserne på linjen er erfarne springinstruktører, der alle er aktive trænere på førende danske klubhold, gymnaster på landshold og som en del af GymDanmark som (internationale)dommere eller landsholdstrænere.  

  • Obligatoriske fag i 9. klasse
    • Samfundsfag

      Eleverne vil i faget samfundsfag opnå viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling. Eleverne skal opnå kompetencer til aktiv deltagelse i et demokratisk samfund.

      Faget samfundsfag omfatter fire kompetenceområder: Politik, økonomi, sociale og kulturelle forhold samt samfundsfaglige metoder. Målet for undervisningen er, at:

      – Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.

      – Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.

      – Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.

      – Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder.

      Kristendomskundskab

      Eleverne vil i faget kristendomskundskab tilegne sig viden og færdigheder, der gør dem i stand til at forstå og forholde sig til den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til andre.

      Faget kristendomskundskab omfatter fire kompetenceområder: Livsfilosofi og etik, bibelske fortællinger, kristendom og ikke-kristne religioner. Målet for undervisningen er, at:

      – Eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.

      – Eleven kan tolke grundlæggende værdier ud fra centrale bibelske fortællinger.

      – Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.

      – Eleven kan forholde sig til hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer.

      Historie

      Eleverne vil i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik, så de kan bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne vil blive fortrolige med dansk kultur og historie, og i undervisningen vil der inddrages punkter fra historiekanonen.

      Faget historie omfatter tre kompetenceområder: Kronologi og sammenhæng, kildearbejde og historiebrug. Målet for undervisningen er, at:

      – Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.

      – Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger.

      – Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

      Gymnastik og Idræt

      Gymnastikken på Stevns er obligatorisk. Du har ugentligt 3 lektioner af 1½ time. Udgangspunktet er, at drenge og piger arbejder hver for sig, men vi vil i årets løb arbejde sammen med henblik på årgangens gymnastikopvisning. Skoleåret igennem vil vi deltage i gymnastikopvisninger over hele Sjælland. Vi vil også lave opvisninger til skolens egne arrangementer. I Gymnastiktimerne vil du arbejde med grundtræning, styrketræning, rytmiske sekvenser og spring. Vi forventer, at du deltager aktivt og er klar til at træne.

      Udover den obligatoriske gymnastik skal vores 9.klasseelever også have faget idræt, da det er et obligatorisk fag i 9. klasse.

      Undervisningen i idræt skal fokusere på, at elevernes beherskelse af tekniske og taktiske færdigheder videreudvikles gennem den varierede idrætsundervisning. Der stilles stadig større korrekthedskrav til de tekniske færdigheder hos eleverne. Fokus er på varierede handlemåder inden for de enkelte idrætslige aktiviteter, discipliner og temaer, herunder træning, afprøvning, konkurrence, samarbejde og vurdering.

      Der arbejdes fortsat med normer, værdier og relationskompetence i idrætstimerne. Hovedvægten lægges på elevernes evne og vilje til at acceptere og erkende styrker og kvaliteter hos sig selv og andre og derigennem på at kunne udvikle samarbejdsrelationer. Der forventes et bredt og indgående kendskab til idrætskultur, hvor etiske og moralske spørgsmål er i centrum.

      Der arbejdes med sundhed og trivsel i et bredere samfundsmæssigt perspektiv både aktuelt og fremtidigt. (Fra: Læseplan for faget idræt, uvm.)

      Vi vil mere dybdegående arbejde med praksisområderne: Dans og udtryk, kropsbasis, boldbasis og boldspil, redskabsaktiviteter, ”løb, spring og kast” og fysisk træning.

      Eleverne skal til prøven endvidere trække et temaområde, som enten kan præciseres af læreren eller vælges af eleverne selv.

      Der udtrækkes én prøve fra den naturfaglige fagblok (biologi, geografi, mundtlig matematik, idræt og fysik). Fysik kan udtrækkes, hvis klassen aflægger fællesprøven i fysik/kemi, biologi og geografi.

      Biologi

      I biologi er hovedfokus at udvikle dine naturfaglige kompetencer. Målet med undervisningen er, at du får indblik i, hvordan biologi bidrager til vores forståelse af omverdenen i samspil med de andre naturfag.

      I løbet af året skal du lære om krop og sundhed, økosystemer, mikrobiologi, evolution og om hvordan vi anvender naturen og jordens ressourcer. Vi arbejder hen imod, at du skal kunne genkende, formulere og forholde dig til problemstillinger med biologisk indhold.

      Der anvendes varierede arbejdsformer, så din interesse og nysgerrighed over for natur, biologi og naturvidenskab udvikles.

      Undervisningen skal bidrage til, at du videreudvikler din bevidsthed og ansvarlighed over for vores natur og miljø både lokalt og globalt.

      Der udtrækkes én prøve fra den naturfaglige fagblok (biologi, geografi, mundtlig matematik, idræt og fysik). Fysik kan udtrækkes, hvis klassen aflægger den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.

      Geografi

      Formålet med undervisningen i geografi er, at du tilegner dig viden om jordkloden, verdensdele, lande og grundlæggende principper i forbindelse med solsystemet. Dette med vægt på forståelsen af grundlæggende begreber, geografiske sammenhænge og på vigtige anvendelser af geografi. Undervisningen skal give dig fortrolighed med geografiens arbejdsformer og betragtningsmåder og indblik i hvordan geografi – og geografisk viden – i samspil med de andre naturfag bidrager til vores forståelse af verden.

      Der anvendes varierede arbejdsformer, så din interesse og nysgerrighed over for geografi og naturvidenskab udvikles.

      Undervisningen skal bidrage til, at du videreudvikler din bevidsthed og ansvarlighed over for vores natur og miljø både lokalt og globalt.

      Der udtrækkes én prøve fra den naturfaglige fagblok (biologi, geografi, mundtlig matematik, idræt og fysik). Fysik kan udtrækkes, hvis klassen aflægger den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.

      Fysik/kemi

      Eleverne skal i faget fysik/kemi udvikle naturfaglige kompetencer og opnå indblik i, hvordan fysik og kemi – og forskning i fysik og kemi – i samspil med de øvrige naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i fysik/kemi tilegne sig færdigheder og viden om grundlæggende fysiske og kemiske forhold i natur og teknologi med vægt på forståelse af grundlæggende fysiske og kemiske begreber og sammenhænge samt vigtige anvendelser af fysik og kemi.

      Faget fysik/kemi omfatter fire kompetenceområder: Undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

      Der udtrækkes én prøve fra den naturfaglige fagblok (biologi, geografi, mundtlig matematik, idræt og fysik). Fysik kan udtrækkes, hvis klassen aflægger den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.

      Engelsk

      Der undervises efter de af ministeriet fastsatte læseplaner. I den daglige undervisning forventer vi, at du er aktiv og engageret.
      På FP9 arbejdes der primært med tale- lytte- og læsestrategier. Grammatikken arbejder vi også med bl.a. gennem øvelser og frie skriftlige opgaver. Skoleåret afsluttes med FP9-prøven.

      Dansk

      Vi forventer, at du møder velforberedt op og deltager aktivt i timerne, og til gengæld tilbyder vi dig nogle gode arbejdsvaner, der kan give dig et godt udgangspunkt for dit videre uddannelsesforløb.

      Danskundervisningen er et forum for fordybelse og opdragelse til det omgivende samfund. Undervisningen sigter på at arbejde med aktuelle problemstillinger, diskussion og argumentation. Nøgleord for danskfaget er litteraturforståelse, analyse, kreativt tekstarbejde.

      I den daglige undervisning tager vi udgangspunkt i Dansk litteraturs kanon samt alle andre kulturelle og sociale fænomener, der kan analyseres. f.eks. alle skrevne tekster, billeder, reklamer, film og medier.

      På 9. klassetrin øves der jævnligt i retstavning som forberedelse til afgangsprøver. Det planlægges, at der som minimum afleveres fire stile året igennem.

      I løbet af skoleåret er der enkelte dansk-temadage, hvor vi bryder skemaet op.

      I årsplanen er der også afsat tid til OSO- og projektopgaveskrivning.

      Matematik

      På Gymnastikefterskolen Stevns bliver eleverne i 9. klasse undervist på FP9-niveau. Undervisningen på FP9-niveau er en naturlig viderebygning af 8. klasses matematikundervisning.
      Undervisningen på holdene er differentieret og målrettet de forskellige faglige niveauer, der er repræsenteret i klassen. Undervisningen veksler mellem forløb der er lærerstyrede, og forløb hvor eleverne arbejder mere selvstændigt. Dette skal ses i lyset af, at pensum på en efterskole er komprimeret på grund af de mange efterskoleaktiviteter, og hovedvægten ligger derfor på klasseundervisning.
      Planlægningen af den faglige undervisning tager sit udgangspunkt i “Fælles mål”, som er undervisningsministeriets faglige rettesnor.
      Inddragelsen af it i undervisningen ser vi som en selvfølgehed. Derfor arbejder vi med regneark og dynamiske geometriprogrammer året igennem, i de fagområder der lægger op til dette. I perioder vil computeren være elevens penalhus.
      Den daglige undervisning vil blive suppleret af afleveringsopgaver, der er fordelt hensigtsmæssigt over skoleåret. I december måned afholdes skriftlige terminsprøver – også i matematik.
      De afsluttende prøver i matematik er som udgangspunkt skriftlig matematik. Ydermere skal lodtrækker ministeriet et fag fra den naturfaglige blok, som kan være mundtlig matematik.

  • Obligatoriske fag på 1st
    • Gymnastik

      Gymnastikken på Stevns er obligatorisk. Du har ugentligt 3 lektioner af 1½ time. Udgangspunktet er, at drenge og piger arbejder hver for sig, men vi vil i årets løb arbejde sammen med henblik på årgangens gymnastikopvisning.

      Skoleåret igennem vil vi deltage i gymnastikopvisninger over hele Sjælland. Vi vil også lave opvisninger til skolens egne arrangementer.

      I Gymnastiktimerne vil du arbejde med grundtræning, styrketræning, rytmiske sekvenser og spring.

      Vi forventer at du deltager aktivt, og er klar til at træne.

      Matematik

      På Gymnastikefterskolen Stevns bliver eleverne i 10. klasse undervist på FP10-niveau hele året. Undervisningen året igennem er bygget op mod, at alle elever afslutter skoleåret med mundtlig og skriftlig prøve på FP10-niveau.
      Undervisningen foregår på stamhold, hvor eleverne undervises i de 3 obligatoriske fag dansk, engelsk og matematik.
      Undervisningen på holdene er differentieret og målrettet de forskellige faglige niveauer, der er repræsenteret i klassen. Undervisningen veksler mellem forløb der er lærerstyrede, og forløb hvor eleverne arbejder mere selvstændigt. Dette skal ses i lyset af, at pensum på en efterskole er komprimeret på grund af de mange efterskoleaktiviteter, og hovedvægten ligger derfor på klasseundervisning.
      Planlægningen af den faglige undervisning tager sit udgangspunkt i “Fælles mål”, som er undervisningsministeriets faglige rettesnor.
      Den daglige undervisning vil blive suppleret af afleveringsopgaver, der er fordelt hensigtsmæssigt over skoleåret. I december måned afholdes skriftlige terminsprøver – også i matematik.
      Inddragelsen af it ser vi som en selvfølgehed. Derfor arbejder vi med regneark og dynamiske geometriprogrammer året igennem, i de fagområder der lægger op til dette. I perioder vil computeren være elevens penalhus.

      Dansk

      Vi forventer, at du møder velforberedt op og deltager aktivt i timerne, og til gengæld tilbyder vi dig nogle gode arbejdsvaner, der kan give dig et godt udgangspunkt for dit videre uddannelsesforløb.

      Danskundervisningen er et forum for fordybelse og opdragelse til det omgivende samfund. Undervisningen sigter på at arbejde med aktuelle problemstillinger, diskussion og argumentation. Nøgleord for danskfaget er litteraturforståelse, analyse, kreativt tekstarbejde.

      I den daglige undervisning tager vi udgangspunkt i Dansk litteraturs kanon samt alle andre kulturelle og sociale fænomener, der kan analyseres. f.eks. alle skrevne tekster, billeder, reklamer, film og medier.

      Det planlægges, at der som minimum afleveres fire stile året igennem.

      I løbet af skoleåret er der enkelte dansk-temadage, hvor vi bryder skemaet op.

      I årsplanen er der også afsat tid til OSO- og projektopgaveskrivning.

      Vi tilstræber, at holdstørrelsen er omkring 20 elever, således at der er tid til dig i undervisningen.

      Engelsk

      Der undervises efter de af ministeriet fastsatte læseplaner. I den daglige undervisning forventer vi, at du er aktiv og engageret.

      Undervisningen i 10. klasse er naturligvis en faglig overbygning i forhold til 9. klasses pensum. Derfor stilles der også større krav. Der lægges stor vægt på tale- lytte- og læsestrategier. Grammatikken arbejder vi også intensivt med bl.a. gennem øvelser og frie skriftlige opgaver.
      I forhold til 9. klasse, skal du på dette niveau påregne at arbejde mere med grammatik og skriftlige opgaver, da FP10-prøven inkluderer en skriftlig prøve.

  • Obligatoriske fag på International
    • Gymnastik

      Gymnastikken på Stevns er obligatorisk. Du har ugentligt 3 lektioner af 1½ time. Udgangspunktet er, at drenge og piger arbejder hver for sig, men vi vil i årets løb arbejde sammen med henblik på årgangens gymnastikopvisning.

      Skoleåret igennem vil vi deltage i gymnastikopvisninger over hele Sjælland. Vi vil også lave opvisninger til skolens egne arrangementer.

      I Gymnastiktimerne vil du arbejde med grundtræning, styrketræning, rytmiske sekvenser og spring.

      Vi forventer at du deltager aktivt, og er klar til at træne.

      Matematik

      På Gymnastikefterskolen Stevns bliver eleverne i 10. klasse undervist på FP10-niveau hele året. Undervisningen året igennem er bygget op mod, at alle elever afslutter skoleåret med mundtlig og skriftlig prøve på FP10-niveau.
      Undervisningen foregår på stamhold, hvor eleverne undervises i de 3 obligatoriske fag dansk, engelsk og matematik.
      Undervisningen på holdene er differentieret og målrettet de forskellige faglige niveauer, der er repræsenteret i klassen. Undervisningen veksler mellem forløb der er lærerstyrede, og forløb hvor eleverne arbejder mere selvstændigt. Dette skal ses i lyset af, at pensum på en efterskole er komprimeret på grund af de mange efterskoleaktiviteter, og hovedvægten ligger derfor på klasseundervisning.
      Planlægningen af den faglige undervisning tager sit udgangspunkt i “Fælles mål”, som er undervisningsministeriets faglige rettesnor.
      Den daglige undervisning vil blive suppleret af afleveringsopgaver, der er fordelt hensigtsmæssigt over skoleåret. I december måned afholdes skriftlige terminsprøver – også i matematik.
      Inddragelsen af it ser vi som en selvfølgehed. Derfor arbejder vi med regneark og dynamiske geometriprogrammer året igennem, i de fagområder der lægger op til dette. I perioder vil computeren være elevens penalhus.

      Dansk

      Vi forventer, at du møder velforberedt op og deltager aktivt i timerne, og til gengæld tilbyder vi dig nogle gode arbejdsvaner, der kan give dig et godt udgangspunkt for dit videre uddannelsesforløb.

      Danskundervisningen er et forum for fordybelse og opdragelse til det omgivende samfund. Undervisningen sigter på at arbejde med aktuelle problemstillinger, diskussion og argumentation. Nøgleord for danskfaget er litteraturforståelse, analyse, kreativt tekstarbejde.

      I den daglige undervisning tager vi udgangspunkt i Dansk litteraturs kanon samt alle andre kulturelle og sociale fænomener, der kan analyseres. f.eks. alle skrevne tekster, billeder, reklamer, film og medier.

      Det planlægges, at der som minimum afleveres fire stile året igennem.

      I løbet af skoleåret er der enkelte dansk-temadage, hvor vi bryder skemaet op.

      I årsplanen er der også afsat tid til OSO- og projektopgaveskrivning.

      Vi tilstræber, at holdstørrelsen er omkring 20 elever, således at der er tid til dig i undervisningen.

      Engelsk

      Der undervises efter de af ministeriet fastsatte læseplaner. I den daglige undervisning forventer vi, at du er aktiv og engageret.

      Undervisningen i 10. klasse er naturligvis en faglig overbygning i forhold til 9. klasses pensum. Derfor stilles der også større krav. Der lægges stor vægt på tale- lytte- og læsestrategier. Grammatikken arbejder vi også intensivt med bl.a. gennem øvelser og frie skriftlige opgaver.
      I forhold til 9. klasse, skal du på dette niveau påregne at arbejde mere med grammatik og skriftlige opgaver, da FP10-prøven inkluderer en skriftlig prøve.

  • Obligatoriske fag på Science
    • Fysik/kemi – 10. klasse

      Fysik/kemi er et helårligt tilbudsfag for elever i 10. klasse – det er dog obligatorisk for elever på linjen Science.
      I 10. klasse ønsker vi at lægge et ekstra fagligt niveau på din faglige viden. Derfor skal faget kun vælges, hvis du brænder for fysik og kemi. Sagt med andre ord: Vi betragter ikke faget som et ”holde-ved-lige” fag.
      Undervisningen er fordelt over to ugentlige moduler og tager udgangspunkt i, at eleverne skal have en både praktisk og teoretisk indgangsvinkel til faget og dets færdighedsområder. Da pensum grundet skolens mange andre efterskoleaktiviteter er ret komprimeret, betyder det i praksis, at arbejdet med forsøg oftest foregår i mindre grupper – mens de mere teoretiske overvejelser for en stor dels vedkommende er lærerstyrede. Derudover vil der forekomme afleveringsopgaver i passende tidsintervaller.

      Gymnastik

      Gymnastikken på Stevns er obligatorisk. Du har ugentligt 3 lektioner af 1½ time. Udgangspunktet er, at drenge og piger arbejder hver for sig, men vi vil i årets løb arbejde sammen med henblik på årgangens gymnastikopvisning.

      Skoleåret igennem vil vi deltage i gymnastikopvisninger over hele Sjælland. Vi vil også lave opvisninger til skolens egne arrangementer.

      I Gymnastiktimerne vil du arbejde med grundtræning, styrketræning, rytmiske sekvenser og spring.

      Vi forventer at du deltager aktivt, og er klar til at træne.

      Matematik

      På Gymnastikefterskolen Stevns bliver eleverne i 10. klasse undervist på FP10-niveau hele året. Undervisningen året igennem er bygget op mod, at alle elever afslutter skoleåret med mundtlig og skriftlig prøve på FP10-niveau.
      Undervisningen foregår på stamhold, hvor eleverne undervises i de 3 obligatoriske fag dansk, engelsk og matematik.
      Undervisningen på holdene er differentieret og målrettet de forskellige faglige niveauer, der er repræsenteret i klassen. Undervisningen veksler mellem forløb der er lærerstyrede, og forløb hvor eleverne arbejder mere selvstændigt. Dette skal ses i lyset af, at pensum på en efterskole er komprimeret på grund af de mange efterskoleaktiviteter, og hovedvægten ligger derfor på klasseundervisning.
      Planlægningen af den faglige undervisning tager sit udgangspunkt i “Fælles mål”, som er undervisningsministeriets faglige rettesnor.
      Den daglige undervisning vil blive suppleret af afleveringsopgaver, der er fordelt hensigtsmæssigt over skoleåret. I december måned afholdes skriftlige terminsprøver – også i matematik.
      Inddragelsen af it ser vi som en selvfølgehed. Derfor arbejder vi med regneark og dynamiske geometriprogrammer året igennem, i de fagområder der lægger op til dette. I perioder vil computeren være elevens penalhus.

      Dansk

      Vi forventer, at du møder velforberedt op og deltager aktivt i timerne, og til gengæld tilbyder vi dig nogle gode arbejdsvaner, der kan give dig et godt udgangspunkt for dit videre uddannelsesforløb.

      Danskundervisningen er et forum for fordybelse og opdragelse til det omgivende samfund. Undervisningen sigter på at arbejde med aktuelle problemstillinger, diskussion og argumentation. Nøgleord for danskfaget er litteraturforståelse, analyse, kreativt tekstarbejde.

      I den daglige undervisning tager vi udgangspunkt i Dansk litteraturs kanon samt alle andre kulturelle og sociale fænomener, der kan analyseres. f.eks. alle skrevne tekster, billeder, reklamer, film og medier.

      Det planlægges, at der som minimum afleveres fire stile året igennem.

      I løbet af skoleåret er der enkelte dansk-temadage, hvor vi bryder skemaet op.

      I årsplanen er der også afsat tid til OSO- og projektopgaveskrivning.

      Vi tilstræber, at holdstørrelsen er omkring 20 elever, således at der er tid til dig i undervisningen.

      Engelsk

      Der undervises efter de af ministeriet fastsatte læseplaner. I den daglige undervisning forventer vi, at du er aktiv og engageret.

      Undervisningen i 10. klasse er naturligvis en faglig overbygning i forhold til 9. klasses pensum. Derfor stilles der også større krav. Der lægges stor vægt på tale- lytte- og læsestrategier. Grammatikken arbejder vi også intensivt med bl.a. gennem øvelser og frie skriftlige opgaver.
      I forhold til 9. klasse, skal du på dette niveau påregne at arbejde mere med grammatik og skriftlige opgaver, da FP10-prøven inkluderer en skriftlig prøve.

  • Opbygning og prioritering af fag
    • Info om fagpakke

      Vores skemaarbejde starter med dine ønsker
      Omkring 1. marts, vil du modtage information om muligheder og ønske-procedure. Informationen tilgår via elevens SkolePlan-login.
      Når vi har modtaget dine ønsker, opstarter vi vores store skemaarbejde. OBS: valgfag præsenteres og vælges først efter skolestart.

      Alle bogligefag samt linjefag er helårlige.
      Fokusfag er halvårlige. Ønsker til 2. semester afgives inden juleferien.
      Valgfag er kvart-årlige. Hvert valgfagsperiode har mellem 6-8 undervisningsgange.

      Det er vigtigt at gøre helt tydeligt, at der ikke er frit valg blandt valgfagene, da de ligger på samme skemaposition som andre fag og derfor er i ”konkurrence” med andre fag.
      Dit ønskevalgfag KAN derfor være udelukket på grund af dit valg af fokusfag (frivilligt) eller på grund af for stor søgning.

      Vores prioritering af fagpakken

      Vigtigst! – Obligatoriske fag: Obligatorisk gymnastik, dansk, matematik, engelsk. 9. klasse skal ydermere have fysik/kemi, biologi, geografi, idræt, samfundsfag, kristendom og historie.

      2. lag – linjefag: Spring, Rytme, TeamGym, Drengefodbold, Dans.

      3. lag – tilbudsfag: Fysik/kemi (FP10), tysk (for 10. klasseelever gælder, at de kan vælge ét af de to tilbudsfag).

      4. lag – fokusfag: Grand Prix, Friluft, Art&Design

      5. lag – valgfag: f.eks. Pigespring, Powertræning, KREA, Begynderspring, Springkoncept, Tons, Yoga, volleyball.

  • Tilbudsfag
    • Tysk – 10. klasse

      Kravene skærpes på FP10 i henhold til Undervisningsministeriets retningslinjer.

      Generelt øges niveauet på FP10, således at eleverne opbygger viden, strategier og færdigheder, der forbereder dem til undervisning på gymnasieniveau. Specielt i forhold til grammatikken.

      Skoleåret byder på et udvidet antal tyske tekster, hvor eleverne får større mulighed for en forståelse, fordybelse og en bredere indsigt i materialet. Der arbejdes med lærings- og kommunikationsstrategier, således at elevernes forståelse for faget udbygges og effektiviseres.

      På FP10 kombineres elevernes viden, formåen og kreativitet i tyskundervisningen.
      Dette kommer til udtryk ved selvstændige mundtlige oplæg samt i grupper, fælles debat i plenum, gruppearbejde med fokus på de i den angivne opgave konkret stillede rammer.

      Grammatikundervisningen tager udgangspunkt i elevernes færdigheder og udbygges i forhold til elevens formåen, kompetencer og ihærdighed sammenholdt med de fra Undervisningsministeriets udstukne krav.

      I løbet af skoleåret arbejdes blandt andet med skriftlige opgaver og afleveringer. Det er en forudsætning, at man har haft tysk siden 7. klasse.

      Skoleåret afsluttes med en skriftlig og en mundtlig prøve.

      Tysk – 9. klasse

      På FP9 arbejdes der primært med læse- , tale-, lytte-, lærings-, og kommunikationsstrategier og den almene grammatik på FP9-niveau.

      Gennem skoleåret arbejdes med tyske tekster, hvor eleverne får mulighed for forståelse, fordybelse og indsigt i materialet, hvorefter eleverne kan kombinere deres viden kreativt ved mundtlige oplæg, gruppearbejde, filmtekniske virkemidler eller anden form for illustrationer ud fra de givne rammer.

      Grammatikundervisningen tager udgangspunkt i Undervisningsministeriets stillede krav. Elevernes individuelle formåen vil danne afsæt i forhold til vejledning med henblik på den fremadrettede udvikling, således at elevernes kompetencer, potentiale og ihærdighed tilgodeses bedst muligt.

      Der arbejdes med skriftlige øvelser og frie skriftlige afleveringer.
      Mundtligt og grammatisk rustes eleverne til et videre uddannelsesforløb. Det er en forudsætning, at man har haft tysk siden 7. klasse.

      Skoleåret afsluttes med FP9-prøven i tilfælde af udtræk.

      Fysik/kemi – 10. klasse

      Fysik/kemi er et helårligt tilbudsfag for elever i 10. klasse – det er dog obligatorisk for elever på linjen Science.
      I 10. klasse ønsker vi at lægge et ekstra fagligt niveau på din faglige viden. Derfor skal faget kun vælges, hvis du brænder for fysik og kemi. Sagt med andre ord: Vi betragter ikke faget som et ”holde-ved-lige” fag.
      Undervisningen er fordelt over to ugentlige moduler og tager udgangspunkt i, at eleverne skal have en både praktisk og teoretisk indgangsvinkel til faget og dets færdighedsområder. Da pensum grundet skolens mange andre efterskoleaktiviteter er ret komprimeret, betyder det i praksis, at arbejdet med forsøg oftest foregår i mindre grupper – mens de mere teoretiske overvejelser for en stor dels vedkommende er lærerstyrede. Derudover vil der forekomme afleveringsopgaver i passende tidsintervaller.

  • Valgfag
    • Et udpluk af mulige valgfag

      Følgende fag er eksempler på mulige valgfag…
      Det er vigtigt for os at understrege, at udbuddet af valgfag varierer fra årgang til årgang, og at vi derfor ikke kan garantere, at nedenstående hold oprettes.
      Pigespring, Powertræning, Pigefodbold, KREA, Begynderspring, Springkoncept, Massage, Tons, Crossfit, Løb, Yoga, Fiffige Frøk’ner… (Med ret til ændringer.)